Vontatás

Létrehozás dátuma: 2012.06.28.

1
2
3
4

Hozzászólások

csiburento
Budapest
312 mániapont

Helló!
Egy 1990-es FORD SIERRA 1,8CL automatával húztam nagyon anno az első lakimat, ami egy 3 személyes BÜRSTNER CLUB 380 volt. Kocsi és lakó is simán jó volt. Semmi gondom nem volt a kocsival. Már nagyon sajnálom, hogy a kényelem miatt (nem volt benne klíma) eladtam, életem legkedvencebb autója volt.
Közben egy 2005-ös 1,6 16V AISIN váltós automata CHEVROLET AVEOval (nettó 1045kg) húztam (B+E) egy papíron 1100kg-os (tömeg mérésen tuti bukó lett volna) BÜRSTNERt, összesen ~48.000miles van most benne, még mindig meg van és semmi baja a váltónak.
Jelenleg egy 2005-ös 2,5 CRDi természetesen A5SR automata KIA SORENTOval húzok egy WEINSBERG 390QD-t.
Szóval én szinte csak (egyszer egy 1,0 SUZUKI SWIFT, és egy 1,2 DAEWOO KALOS-on kívül) automata váltóssal húztam/húzok.

Nekem sosem volt egyik járgánnyal sem melegedési probléma, igaz mindig betartottam a sebesség határokat. Bátran, de ésszel kell és lehet használni automatát, nem kitaposva a lelkét és nem lesz baj.
Egyébként az automata váltó jobb vontatásra, jobban fel tudja venni a vontatás okozta lengéseket, kíméli a motort.
Hozzá teszem nekem már szinte biztos, hogy nem lesz többé saját kézi váltós kocsim.

Ennél sokkal jobban számít a tömeg arány a lakó és az autó között. A lényeg, hogy sokkal nehezebb legyen a kocsi (2:1 arány nagyon király), mert úgy vidám a vontatás. Az 1:1 arány körül nagyon és folyamatosan észnél kell lenni.
írta Csabo 2017.01.30. 18:27
Sziasztok!

Szeretnénk bele vágni ebbe az életformába. Most terezzük a lakókocsi vásárlást. Amiben kérnék tanácsot, hogy milyen össztömegűvel tervezek max, Amivel húzni szeretném egy Honda civic (ufo) 1.8 140 lóerős 1400kg-os automata.

Alá vagyon íródva.
#12111     2017.01.30. 21:49     2 embernek tetszik    

Tikky
Budapest
22 mániapont

írta Csabo 2017.01.30. 20:48


Köszönöm!
Ezek szerint csak 2 személyes lakókocsiban gondolkozhatok 700-800kg ami biztonságos, az viszont kicsi mivel 4-en vagyunk.
Tapasztalt szerint 4 személyest ami 1100-1200kg os el lehet vontatni ilyen kis autóval?
Neked a lóerő meg lenne, de automata váltós az autód, valószínű a váltó melegedése.
Kérdezd meg a szervízben mekkora tömeget vontathatsz és ajánlják-e neked a vontatást az
automata váltóval.
Aztán kezdjük újra a gondolkodást :).
#12110     2017.01.30. 20:58     1 embernek tetszik    

Csabo
Gyál
2 mániapont

írta Tikky 2017.01.30. 19:13

Szia!

http://www.towcar.info/index.php

Itt megadhatod az autód adatait és választhatsz lakókocsit is.
A megadott adatok alapján kapsz egy értékelést, hogy jó e a párosítás.

Köszönöm!
Ezek szerint csak 2 személyes lakókocsiban gondolkozhatok 700-800kg ami biztonságos, az viszont kicsi mivel 4-en vagyunk.
Tapasztalt szerint 4 személyest ami 1100-1200kg os el lehet vontatni ilyen kis autóval?
#12109     2017.01.30. 20:48        

Tikky
Budapest
22 mániapont

írta Csabo 2017.01.30. 18:27
Sziasztok!

Szeretnénk bele vágni ebbe az életformába. Most terezzük a lakókocsi vásárlást. Amiben kérnék tanácsot, hogy milyen össztömegűvel tervezek max, Amivel húzni szeretném egy Honda civic (ufo) 1.8 140 lóerős 1400kg-os automata.
Szia!

http://www.towcar.info/index.php

Itt megadhatod az autód adatait és választhatsz lakókocsit is.
A megadott adatok alapján kapsz egy értékelést, hogy jó e a párosítás.
#12108     2017.01.30. 19:13     3 embernek tetszik    

laci400
Tápiógyörgye
14 mániapont

írta Csabo 2017.01.30. 18:27
Sziasztok!

Szeretnénk bele vágni ebbe az életformába. Most terezzük a lakókocsi vásárlást. Amiben kérnék tanácsot, hogy milyen össztömegűvel tervezek max, Amivel húzni szeretném egy Honda civic (ufo) 1.8 140 lóerős 1400kg-os automata.
Helló.Azt hogy mekkora lakót húzhatsz benne van a forgalmidban ha van rajta horog.Megnéztem ,hogy te a Hondával 1400kg össztömegig vihetsz.Ez fékrendszeres lakóra vonatkozik.Ne felejtsd ,hogy a vonó és a vontatott jármü össztömege nem haladhatja meg a 3500kg ot.B-és jogsival.
#12107     2017.01.30. 19:06     2 embernek tetszik    

Csabo
Gyál
2 mániapont

Sziasztok!

Szeretnénk bele vágni ebbe az életformába. Most terezzük a lakókocsi vásárlást. Amiben kérnék tanácsot, hogy milyen össztömegűvel tervezek max, Amivel húzni szeretném egy Honda civic (ufo) 1.8 140 lóerős 1400kg-os automata.
#12105     2017.01.30. 18:27        

nemo25
Ecser City
525 mániapont

írta sityu 2016.02.29. 21:38
üdvözlök mindenkit, Sityu vagyok, tapatalatokra lennék kíváncs és a segítségeteket kérem.
abban, hogy most ill tavaj hozzájutottam egy lakókocsihoz, 1250 kg össz súlyú, 900 kg önsúlyú, tavaly egyszer húztam egy 1,4-es benzines peugeot partnerrel de nagyon nehezen cibálta, na meg nem is lehetett volna húzni, mert a lakókocsi öszz súlya több volt 70 kilóval mint az autó önsúlya, de azért egyszer elmentünk vele cserkére, egy hétvégére, most viszont vettem egy partnert, 1,6 Hdi 100Le -s motorral. igaz csak 1500 km van benne az lenne a kérdésem, hogy szabad e? egy ilyen friss motorra rá akasztni az 1250 kg os lakót , vagy még tuningoljam, toljak bele néhány ezeret mielőtt,, komolyan munkára fogom?mármint rá akasszam a lakót!!??regyébként a lakókocs húzása nagyban megviseli a vontató gépjárművet??
mert szeretnék menni a hísvéti Martfűi talira, mert mint most hallottam, hogy a Jéger maradt, a farsangi találkozón, mert nem voltam ott.
üdv, számítok a segítségetekre.
üdv Hp Sityu

Ezek már nem Lada Ezeröcsik, hogy tízezerig bájaratósnak kellene lenniük. Igaz ezeket sem illik eleinte üveghangra pörgetni, de azért lehet vele nyugodtan vontatni, csak vedd nyuggeresre a figurát. 10_02_kacsint.gifEllenben, az igaz, hogy jobban fogja bírni a dízel a vontatást, viszont azt ne feledd, hogy a vontatmány, és vontató közötti tömegarány, közel sem ideális, így a későbbiekben is figyelj oda, hogy miképpen hajtod a szerelvényt! Egy stabilizátoros vonófejet, mindenképpen ajánlott felszerelni, amennyiben ez még nem történt meg!!!!!!
3000-nél, végeztess el egy olajcserét, bár szerintem, ezt még a gyár is előírja!
A vontatás, mindig nagyobb terhet ró a vontató géperejűre, így természetesen erősebb igénybevételnek van kitéve, de ha megfelelő technikával, és érzéssel hajtod a gépet, akkor nem lesz túlzottan nagy károsodásnak kitéve.

"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
#10711     2016.02.29. 22:15     1 embernek tetszik    

sityu

13 mániapont

üdvözlök mindenkit, Sityu vagyok, tapatalatokra lennék kíváncs és a segítségeteket kérem.
abban, hogy most ill tavaj hozzájutottam egy lakókocsihoz, 1250 kg össz súlyú, 900 kg önsúlyú, tavaly egyszer húztam egy 1,4-es benzines peugeot partnerrel de nagyon nehezen cibálta, na meg nem is lehetett volna húzni, mert a lakókocsi öszz súlya több volt 70 kilóval mint az autó önsúlya, de azért egyszer elmentünk vele cserkére, egy hétvégére, most viszont vettem egy partnert, 1,6 Hdi 100Le -s motorral. igaz csak 1500 km van benne az lenne a kérdésem, hogy szabad e? egy ilyen friss motorra rá akasztni az 1250 kg os lakót , vagy még tuningoljam, toljak bele néhány ezeret mielőtt,, komolyan munkára fogom?mármint rá akasszam a lakót!!??regyébként a lakókocs húzása nagyban megviseli a vontató gépjárművet??
mert szeretnék menni a hísvéti Martfűi talira, mert mint most hallottam, hogy a Jéger maradt, a farsangi találkozón, mert nem voltam ott.
üdv, számítok a segítségetekre.
üdv Hp Sityu
#10710     2016.02.29. 21:38     1 embernek tetszik    

nemo25
Ecser City
525 mániapont

írta szekimilu 2015.02.18. 19:36

1.9 PDTDI VW Passat B5.5 130 Le mellett döntöttem mint vontató jármű !

Teljesítmény, nyomaték, és súly alapján, tökéletes választás. Szerintem a fogyasztással sem lesz probléma. A megbízhatóságra meg választ ad majd az idő, de reméljük, hogy az is rendben lesz!

"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
#8962     2015.02.18. 20:43        

szekimilu

1 mániapont

írta nemo25 2015.01.29. 21:51


Nyugodtan használhatsz benzinest, csak legyen benne erő. De az erő energiát igényel. Egy erősebb autóval is 10-11 liter környékén fog alakulni a fogyasztásod, ahogy azt Miska is írta. Viszont nem fog visszafordulni a szerelvény az érdi emelkedőn.
Még talán annyit, hogy vontatásnál fontosabb a motor nyomatéka, mint a lóerő. Azért birkózik meg könnyebben egy dízel a feladattal. A benzinest jobban kell pörgetni, azért iszákosabb egy kicsit. Dízeleknél, kevésbé szembetűnő, a fogyasztás növekedése vontatásnál.
Azért majd oszd meg velünk, hogy milyen gépest választottál, és a tapasztalatokat is! 10_02_kacsint.gif
1.9 PDTDI VW Passat B5.5 130 Le mellett döntöttem mint vontató jármű !
#8960     2015.02.18. 19:36     1 embernek tetszik    

DEP76
DEP Tanya
147 mániapont

írta GaborApa 2015.02.02. 17:04


De nem ez volt a lényeg, hogy a mai KIA, hanem akkor, mondjuk az általad említett KIA, ha újkorában folyamatosan kapta volna a gyárilag megadott maximális terheléseket, akkor vajon kibírta volna a gari idő végéig? 30_10nemtom.gif

Tehát a lényeg szerintem, hogy a gyár megadja azt, hogy mit bír az autó de az attól még nem arra van tervezve, hogy folyamatosan azzal a terheléssel vagy azzal a végsebességgel közlekedjen.

Az, hogy valami megengedett az nem azt jelenti, hogy ajánlott is.

Neked pedig az alap kérdésed az volt hogy mit ajánlanak itt azok akiknek van tapasztalatuk.

Erre mondom én is azt ,hogy mindegy hogy a gyár mit ír vagy mond.
A lényeg hogy melyik mit bizonyít. Azért ajánlottam hogy járjon mindenki nyitott szemmel, és tanuljon a mások tapasztalatából.
Ha vasat akarnátok gyűjteni utánfutóval ,akkor nyolcszelepes Vectrát ajánlanák, mert az összes ilyen egyén erre a márkára váltott a piris zsiga után.:) Occsó strapabíró gép és bírja. Ők kitapasztalják, mennyire rohad az őket nem érdekli.:)

4x4 felező, eljutunk mindenhova
#8850     2015.02.02. 18:55        

csiburento
Budapest
312 mániapont

No, most több HSZre egyszerre reagálok! Nem lesz egyszerű kihámozni...

Ne is tudom, hogyan mondjam, de nekem az összes automata kocsimon volt váltófolyadék hűtő. Igaz a SIERRA volt a legbutább megoldás, mert ott a motor hűtőfolyadékával egybeépített hűtő volt.

Valóban egy egytengelyes félpótkocsi, vagy egy forgózsámolyos háromtengelyes pótkocsi nem egy kategória. De akkor is. Amúgy addig-addig beszélünk erről a témáról, míg több lakóautós kolléga be nem durvul, és ilyen cuccokra fogják felpattintani a lakóautókat, hogy fele áron pályázhassanak... Nem is rossz, mert akkor a tábortól a közlekedés is meg van oldva...

Ami a legjobb, hogy nem csak tanulságos,de építő jellegű is eme csevej! Legalább is én annak tartom.

A nyerges vontatás egy teljesen külön történet, totál másképp viselkedik, sokkal egységesebb a mozgása. Volt szerencsém 603 LE-s nyerges MAN-hez, meg MERCEDES ATEGO kontra IFA pótkocsi kombóhoz is... Ég és föld... Persze a nyerges javára...

Az újabb (2009 utáni) SORENTOkat ne is emlegessük, azok már csak plázajárók...

Az el nem kellő SORENTOk rákfenéje, ugyanis a legtöbb Németországból érkezik, nem kevés kilométerrel és bizony széthajtott állapotban. A Németet nem érdekli, hogy nem arra van, Őkelme MÜNCHENnél felvágtat a pályára és HAMBURGnál lejön, közben meg végig nyélgázon megy. A Német piacos gépek jellemzően ballaszttengely hibásak.
A másik el nem kellés oka, hogy sajnos a piac tele van visszatekert órás verziókkal (magam három évig hajtottam, hogy megtaláljam az IGAZIT, pedig végig a szemem előtt volt), meg a hamuból újjá épített borzalmakkal...
Kedvencem a sérülésmentes, orvos, vidéki, vak házaspártól valók, kevés kilométerrel, mert csak a szomszéd faluba jártak vele közértbe, ezért terepen sosem járt. És ezért van más alvázszám az alvázban, mint a karosszérián, ezért volt utoljára 400.000 kilométerrel utoljára szervizbe és bizony ezért nem megy az első kerék hajtása...
És volt olyan sérülésmentes, amelyiknek véres volt a plafonja... Bizony, szó szerint...

Ohh, egy OPEL ANTARA volt az egyik útvonalkereső bejáró autó egy SORENTOKLUB találkozó előkészítése során. Úgy elakadt, mint a huzat, ahol a SORENTO meg sem torpant.... Ezzel csak azt akarom mondani, hogy minden járművet arra kell használni és vásárolni, amire való, amire tervezve van. Akkor nagy baj nem lehet.

Az automata váltó magasabb fokozatban a terhelés hatására szétválasztja a mechanikus zárat a hidraulikus nyomatékváltóban, ezért is pörög fel ilyenkor egy kicsit a motor fordulatszáma, ami azt jelenti, hogy ilyenkor biz a folyadék viszi át a nyomatékot, aminek egyenes következménye a melegedés. Ez nyilván nem jó...

Alá vagyon íródva.
#8849     2015.02.02. 18:28        

GaborApa
Turkish Valentine
3230 mániapont

írta clono 2015.02.02. 15:53
Ja az új KIA!!! ...

De nem ez volt a lényeg, hogy a mai KIA, hanem akkor, mondjuk az általad említett KIA, ha újkorában folyamatosan kapta volna a gyárilag megadott maximális terheléseket, akkor vajon kibírta volna a gari idő végéig? 30_10nemtom.gif

Tehát a lényeg szerintem, hogy a gyár megadja azt, hogy mit bír az autó de az attól még nem arra van tervezve, hogy folyamatosan azzal a terheléssel vagy azzal a végsebességgel közlekedjen.

Az, hogy valami megengedett az nem azt jelenti, hogy ajánlott is.

Neked pedig az alap kérdésed az volt hogy mit ajánlanak itt azok akiknek van tapasztalatuk.

Mindenhol ... otthon
#8847     2015.02.02. 17:04     1 embernek tetszik    



5 mániapont

""Viszont ha manuálisan belenyúlunk és visszakapcsolunk, így optimális fordulat megvan, akkor a szerkezeti alkatrészeknek is megvan lendületből nyert ereje és érvényesül a többet ésszel, mint erővel el. ""

Ez így igaz! Autómatával nem szabad, nem ésszerű, a legmagasabb fokozatban vontatni, mivel az olyan magas sebbességtartományt jelentene, amit lakókocsival nagyrészt életveszélyes produkálni. Ha pedig pont a váltási határon haladunk, az meg a váltót teszi tönkre. Én is tiptronikkal használtam mindig, legalább 2000-es fordulaton.
Ettől függetlenül nem sikerült kiküszöbölnöm a váltó melegedését, pedig a lakókocsim mindig jóval kisssebb volt, mint amit a gyári norma megszabott. Két váltót javíttattam és négy autót adtam el emiatt. Egyszóval nekem az a tapasztalatom, hogy 10-ből 8-9 autómatával szerelet személyautó nem alkalmas vontatásra. A próbálkozás pedig drága dolog.

Ui: A vastagított sor, Gábor Apa, gyári előírások mondatára is válasz. Nem mindig hiteles amit a gyár megszab vagy előír.
#8845     2015.02.02. 16:39        

clono

2 mániapont

írta GaborApa 2015.02.02. 13:29


Nem akartam beleokoskodni, mert csak ritkán vontatok és nálam jóval nagyobb tapasztalattal bírók vannak itt, de erre a nyerges dologra azért rákérdeznék.

A nyergesnél a rakomány súlyának közel a fele a traktorra (ráadásul annak hajtott kerekeire) nehezedik, tehát annak önsúlyához számolható. Így a vontató tömege máris nagyobb mint a vontatmányé.
Tehát a nyerges vontató, az én kis józan paraszti eszemmel is egészen más kategória mint amikor egy személyautó cibál egy nálánál 2-3 szor nehezebb valamit.
Másrészt a nyerges eleve a vontatásra és erre a tömegre van méretezve. A motor, a váltó, és a futómű is.
De még így is vannak csúnya balesetek amikor meg kéne állni.

Ami pedig a gyárak szerint megengedett tömegeket illeti. Kíváncsi lennék, hogy egy új Kia, folyamatosan a gyári max. terheléssel használva vajon kibírná-e a garanciális idő végéig. (bocsi Csibu 01_mosoly.gif)
De hogy még egyszerűbb legyen, vajon meddig bírná, ha mindig a gyárilag megadott végsebességgel azaz 182/km/h -val használná valaki?
Ezt is a gyár adta meg és van ahol mehetsz is ennyivel.

Szóval tudja, és egyszer-egyszer elmegy gond nélkül, de hosszútávon, állandóan nem hiszem, hogy javasolná a gyártó.
Persze, ez csak az én laikus véleményem 20_30_szegyell.gif

Lehet, hogy lesznek még bajok ezzel az új autópálya díjszabással 30_10_cry.gif

Ja az új KIA!!!
Az új KIA típusoknál, már a gyártó sem engedélyezi a ezt a terhelést. A régi az alvázas, merevtengelyes kiviteléből adódóan alkalmas a feladatra. Legalábbis ezért engedélyezi a gyár. Az új önhordós karosszéria már közel sem bírja ezt. A kisseb motoroktól, ami ugyanekkora lóerő szintén megint csak nem kell csodát várni. De a régi típus az még jobb volt és már egy közel 10 éves darabot mi másra venne meg bárki is. Erre viszont még használható. Látok olyanokat amiket már egy éve hirdetnek és még mindig megvan. Nem kapkodnak érte, de el is hiszem. Én most vettem egy Opel Antarát, Full extrásan, bőr, automata, üvegtető, őszkerék, stb. és alig érte el a 6 millát. Persze, most kifutó modell, nagyom akciósan. Egy 2009 es Kia Sorento meg van hogy 3,8 ért hirdetnek. Ki veszi meg…? De a 2,5 mill darabok sem kellenek senkinek manapság. Erre talán még jók, hiszen a használati értékük azért ennél lényegesen magasabb.
#8842     2015.02.02. 15:53     1 embernek tetszik    

GaborApa
Turkish Valentine
3230 mániapont

írta clono 2015.02.02. 12:13
...A nyeregess vontató mekkora tömeget húz a saját tömegéhez képest. 4-6 szoros minimum…?

Nem akartam beleokoskodni, mert csak ritkán vontatok és nálam jóval nagyobb tapasztalattal bírók vannak itt, de erre a nyerges dologra azért rákérdeznék.

A nyergesnél a rakomány súlyának közel a fele a traktorra (ráadásul annak hajtott kerekeire) nehezedik, tehát annak önsúlyához számolható. Így a vontató tömege máris nagyobb mint a vontatmányé.
Tehát a nyerges vontató, az én kis józan paraszti eszemmel is egészen más kategória mint amikor egy személyautó cibál egy nálánál 2-3 szor nehezebb valamit.
Másrészt a nyerges eleve a vontatásra és erre a tömegre van méretezve. A motor, a váltó, és a futómű is.
De még így is vannak csúnya balesetek amikor meg kéne állni.

Ami pedig a gyárak szerint megengedett tömegeket illeti. Kíváncsi lennék, hogy egy új Kia, folyamatosan a gyári max. terheléssel használva vajon kibírná-e a garanciális idő végéig. (bocsi Csibu 01_mosoly.gif)
De hogy még egyszerűbb legyen, vajon meddig bírná, ha mindig a gyárilag megadott végsebességgel azaz 182/km/h -val használná valaki?
Ezt is a gyár adta meg és van ahol mehetsz is ennyivel.

Szóval tudja, és egyszer-egyszer elmegy gond nélkül, de hosszútávon, állandóan nem hiszem, hogy javasolná a gyártó.
Persze, ez csak az én laikus véleményem 20_30_szegyell.gif

Lehet, hogy lesznek még bajok ezzel az új autópálya díjszabással 30_10_cry.gif

Mindenhol ... otthon
#8841     2015.02.02. 13:29        

clono

2 mániapont

írta 2015.02.02. 07:59
Autómata vagy manuális?

Közel 50 autó és 10 lakókocsi van a hátam mögött, ebből kifolyólag picit sok a kilóméterem is és én is megéltem ezt-azt vezetés közben.
Az elmúlt 15 évben autómatával vontattam, mert én is a kényelemre teszem a voksom. Mindegyik személyautó volt, a skála vegyes. Amerikai limuzin, japán sportkocsi, német, koreai és francia csodák. Mig a lakókocsi összsúlya nem haladta meg a 800 kilót, addig nem volt baj, városi sportkocsi is húzta rendesen. Mióta 1200-1300 kilós lakókkal járok, azóta egyik probléma jött a másik után és ez rendszerint autócserével végződött.
Szempontjaim, hogy legalább 400 NM és 200 Le felett legyenek az autók, mi átlagosan 3000 ccm-t jelentettek.
A motorerővel soha nem volt baj a váltóval (autómata) és annak működési feltételeivel viszont annál többször.
Nekem az a tapasztalatom, hogy a személyautók, még ha nagy és erős motorral vannak szerelve, akkor is csak a saját súly továbbítására képesek megbízhatóan. Ehhez pedig nem az erőnek vagy annak hiányához van köze, hanem a hűtőrendszerhez. Az autógyárak minden autónak a saját tömegéhez képest méretezik a hűtőrendszerét. Ez fokozott probléma, ha autómatáról beszélünk, mert ebben az esetben már nem csupán a motort, hanem a váltót is kell hűteni. A váltó hűtése pedig sokkal körülményesebb mint a motoré, ezért autómaták esetében nem a motor a gyenge pont, hanem a váltó. Ha a vontatót nagyobb terhelésnek tesszük ki, azt autómata váltó elkezd melegedni, ezért az autómatika egy idő után visszadobja a váltót szervíz pozicióba. Előfordult olyan, hogy a váltót nem tiltotta le a computer, ezért az ott keletkező káros hőmennyiséget átadta a motornak és a motor forrt fel. Persze lehet ezzel játszani, hogy lelassítunk, meg kerüljük a hegyeket, de előbb-utóbb vagy a motort vagy a váltót kivégezzük. Némelyik tipusnál lehet plusz olajhűtőt szerelni a váltó elé de nem mindegyiknél. Ráadásul még plusz olajhűtővel is előfordulhat a túlmelegedés.
Mindezekből kiindulva, és rengeteg pénzügyi veszteség után, ami az autócserék és váltójavítás miatt történt, most viszaálltam manuálisra. Azóta nincs gondom.
Következtetés: Ha autómatával szertnénk húzni, csakis nagytestű, erős, terepjáró jellegűt válasszunk a személyautók felejtősek. Mégegyszer hozzátenném, hogy 1000 kiló feletti vontatásról beszélek. Ezekhez viszont hozzá tartozik a nagy étvágy, erre sem árt felkészülni. 3500ccm-nél én sosem tudtam 15 liter alatt fogyasztani vontatásnál. Mai üzemanyagáraknál ez már nem kis költség, tekintve, hogy év közben is azzal jár a többség amivel vontat.
Manuálisból, nem kell horrorisztikus erőgép, egy gyengébb autó is elvontat "bármit", max néha kuplungot kell cserélni, de egy kuplung csere az mégsem félmillás váltó javítás. Ráadásul a manuális váltóval szerelt egyedek sokkal üzembiztosabbak.

Köszönöm a hozzászólásokat a Kia-val 3,5 ős vontatás és az automata kontra manuális váltóra tett észrevételeket.
Sok hasznos és egy két megmosolyogtató vélemény is volt. Köszönöm.

Azért az arányokra egy kis észrevétel. A nyeregess vontató mekkora tömeget húz a saját tömegéhez képest. 4-6 szoros minimum…?
Van aki a rángatástól és hogy cibálja az úton sztoritól fél. Ebben is van igazság, de! Azt is tudni kell hogy milyen futót húz. Hogy mekkora különbségek vannak pótkocsik közt…??!!
Nem lehet összehasonlítani egy lakókocsi futóművét, felépítését, egy autószállító trélerével. Ekkora súlynál, meg pláne nem. Ezek a futok már forgózsámolyosak, alacsony felépítésű háromtengelyesek, minden keréknél lengéscsillapítókkal szerelt, elég komoly szerkezetek. Az áruk sem alacsony pont ezért. Csak érdekesség, hogy egy 6-7m es háromtengelyes forgózsámolyos futó nettó 2 mil. És nem ritka a 8,5m hosszú sem, amin akár 2 nagy személyautó is elfér.
Valóban furcsán néznek ki, de működik, Sok autómentős és autószállító használja ezeket és az új útdíj rendszer miatt egyre szaporodni fog. Hogy ez most jó vagy sem, azt még nem tudom, de valószínű, hogy nem egészséges. De egy biztos, ha a piacon akar az ember maradni, akkor lépést kell tartani, különben nem lesz munkánk. Elviszik ezekkel mások útdíj mentesen, menetíró készülék nélkül, kisebb költségekkel, olcsóbban, mint egy nagy kocsival. És akkor ki kárt jól? Nekem is vannak fenntartásaim a dologgal kapcsolatban, ezért is igyekszem körbejárni a témát.
Hogy az automata váltó kapcsolgat az nem gond, hisz manuálisan bele lehet nyúlni, sőt bele is kell. Hiszen egy adott, optimális fordulaton kell tartani a motort és a hajtásláncot is. Hiszen a nagy a nyomaték alacsony fordulaton is képes hajtani a szekeret, csak éppen irgalmatlan nyíróerő képződik minden egymásnak feszülő alkatrészen ami tönkretesz mindent. Viszont ha manuálisan belenyúlunk és visszakapcsolunk, így optimális fordulat megvan, akkor a szerkezeti alkatrészeknek is megvan lendületből nyert ereje és érvényesül a többet ésszel, mint erővel el.
Ami viszont nagyon igaz és tért ki rá valaki az a váltóolaj hűtése. Erre őszintén nem is nagyon gondoltam én sem, pedig volt már olyan nagyteljesítményű személykocsim, amiben volt külön váltóolaj hűtő is. Pedig csak személyautó volt.
Mindenesetre tanulságos kis csevej alakult ki a témában. -)
#8836     2015.02.02. 12:13        



5 mániapont

Szeretzem az amerikai vasakat, volt több is. Mint előbb írtam, csak a váltóval voltak problémáim. Nagyon bejön a RAM is, egy időben sokat agyaltam rajta, vegyek-e, de akkor kezdtek az üzemanyag árak az egekbe szállni, ezért paráztam az 5-6000 ccm-es motortól.
Azt írod nem volt vészes a fogyasztás. Elárulnád, mennyit eszik egy ilyen csoda szólóban és mennyit vontatásnál?

írta Jamesz 2015.02.01. 23:06


Sziasztok

Csak megjegyzem , hogy a Dodge mögött néha el is felejtettem , hogy egy 3 tonnás utánfutó lődörög .
30_70yes.gif
Azok erre vannak teremtve. Gázzal ráadásul még nem is túl drága az utazás vele.
#8835     2015.02.02. 08:07        



5 mániapont

Autómata vagy manuális?

Közel 50 autó és 10 lakókocsi van a hátam mögött, ebből kifolyólag picit sok a kilóméterem is és én is megéltem ezt-azt vezetés közben.
Az elmúlt 15 évben autómatával vontattam, mert én is a kényelemre teszem a voksom. Mindegyik személyautó volt, a skála vegyes. Amerikai limuzin, japán sportkocsi, német, koreai és francia csodák. Mig a lakókocsi összsúlya nem haladta meg a 800 kilót, addig nem volt baj, városi sportkocsi is húzta rendesen. Mióta 1200-1300 kilós lakókkal járok, azóta egyik probléma jött a másik után és ez rendszerint autócserével végződött.
Szempontjaim, hogy legalább 400 NM és 200 Le felett legyenek az autók, mi átlagosan 3000 ccm-t jelentettek.
A motorerővel soha nem volt baj a váltóval (autómata) és annak működési feltételeivel viszont annál többször.
Nekem az a tapasztalatom, hogy a személyautók, még ha nagy és erős motorral vannak szerelve, akkor is csak a saját súly továbbítására képesek megbízhatóan. Ehhez pedig nem az erőnek vagy annak hiányához van köze, hanem a hűtőrendszerhez. Az autógyárak minden autónak a saját tömegéhez képest méretezik a hűtőrendszerét. Ez fokozott probléma, ha autómatáról beszélünk, mert ebben az esetben már nem csupán a motort, hanem a váltót is kell hűteni. A váltó hűtése pedig sokkal körülményesebb mint a motoré, ezért autómaták esetében nem a motor a gyenge pont, hanem a váltó. Ha a vontatót nagyobb terhelésnek tesszük ki, azt autómata váltó elkezd melegedni, ezért az autómatika egy idő után visszadobja a váltót szervíz pozicióba. Előfordult olyan, hogy a váltót nem tiltotta le a computer, ezért az ott keletkező káros hőmennyiséget átadta a motornak és a motor forrt fel. Persze lehet ezzel játszani, hogy lelassítunk, meg kerüljük a hegyeket, de előbb-utóbb vagy a motort vagy a váltót kivégezzük. Némelyik tipusnál lehet plusz olajhűtőt szerelni a váltó elé de nem mindegyiknél. Ráadásul még plusz olajhűtővel is előfordulhat a túlmelegedés.
Mindezekből kiindulva, és rengeteg pénzügyi veszteség után, ami az autócserék és váltójavítás miatt történt, most viszaálltam manuálisra. Azóta nincs gondom.
Következtetés: Ha autómatával szertnénk húzni, csakis nagytestű, erős, terepjáró jellegűt válasszunk a személyautók felejtősek. Mégegyszer hozzátenném, hogy 1000 kiló feletti vontatásról beszélek. Ezekhez viszont hozzá tartozik a nagy étvágy, erre sem árt felkészülni. 3500ccm-nél én sosem tudtam 15 liter alatt fogyasztani vontatásnál. Mai üzemanyagáraknál ez már nem kis költség, tekintve, hogy év közben is azzal jár a többség amivel vontat.
Manuálisból, nem kell horrorisztikus erőgép, egy gyengébb autó is elvontat "bármit", max néha kuplungot kell cserélni, de egy kuplung csere az mégsem félmillás váltó javítás. Ráadásul a manuális váltóval szerelt egyedek sokkal üzembiztosabbak.
#8834     2015.02.02. 07:59        

Jamesz
Szigethalom
647 mániapont

írta DEP76 2015.02.01. 17:16


Nem vitatom a pozitív tapasztalatod. Nem is mondtam ilyent.
Az én általam látott márkák: G Merci, Land Cruiser, Land Rover, Gr Patrol, Pajero, Hilux . Én ezeket látom ilyen nehezebb szerelvények előtt.

Sziasztok

Csak megjegyzem , hogy a Dodge mögött néha el is felejtettem , hogy egy 3 tonnás utánfutó lődörög .
30_70yes.gif
Azok erre vannak teremtve. Gázzal ráadásul még nem is túl drága az utazás vele.

Ha ülhetsz ne állj , ha fekhetsz ne ülj....
#8833     2015.02.01. 23:06     1 embernek tetszik    

DEP76
DEP Tanya
147 mániapont

írta csiburento 2015.02.01. 15:03


Vésztartaléknak SORENTOban ott a manuális váltási lehetőség. No, mindegy, nem akarom ennyire reklámozni a járgányt, nincs érdekemben, csak egyszerűen tapasztalatból (több SORENTOs egybehangzó véleménye is bizonyítja) mondom, hogy jó.
Volt (itt is ugye KÁLCI), meg van ismeretségi körömben (TABBERT), aki SORENTOval lakókocsizik, azt gondolom, hogy nagy megelégedettséggel.
Sőt, van ismeretségi körömben olyan, aki SORENTOval lovazik üzletszerűen.

Azt meg, hogy meddig bírja, már kifejtettem: http://kempingmania.hu/topic/vontatas#8808

És mi az a pár márka, már, ha nem titok?

Nem vitatom a pozitív tapasztalatod. Nem is mondtam ilyent.
Az én általam látott márkák: G Merci, Land Cruiser, Land Rover, Gr Patrol, Pajero, Hilux . Én ezeket látom ilyen nehezebb szerelvények előtt.

4x4 felező, eljutunk mindenhova
#8832     2015.02.01. 17:16        

csiburento
Budapest
312 mániapont

írta DEP76 2015.02.01. 12:52


1 tonnánál azok sem kapcsolgatnak.:)
Ha viszont egy közel három tonnás büfékocsi volt akasztva , akkor kis emelkedőnél is ugrált fel le a váltó.
Az általad említett vontatók viszont speciálisan arra a teherre vannak építve erőátvitelileg. Viszont azt te sem gondolhatod komolyan hogy a Sorrentót üzemszerű 3 tonnás vontatásra találták ki. Az hogy bírja az más , de szerintem kifeszítené. Én még mindig azt mondom hogy meg kell nézni a lovasok, és az autómentősök mit használnak.
Akik ezeket nyúzzák azok kiszelektálják, hogy melyik nem bírja.Ami marad az már tapasztalat.
Naponta ingázom a pályán kifelé dolgozni. Szinte pár márkát használ az a sok száz ember. Nem véletlen.:)

Vésztartaléknak SORENTOban ott a manuális váltási lehetőség. No, mindegy, nem akarom ennyire reklámozni a járgányt, nincs érdekemben, csak egyszerűen tapasztalatból (több SORENTOs egybehangzó véleménye is bizonyítja) mondom, hogy jó.
Volt (itt is ugye KÁLCI), meg van ismeretségi körömben (TABBERT), aki SORENTOval lakókocsizik, azt gondolom, hogy nagy megelégedettséggel.
Sőt, van ismeretségi körömben olyan, aki SORENTOval lovazik üzletszerűen.

Azt meg, hogy meddig bírja, már kifejtettem: http://kempingmania.hu/topic/vontatas#8808

És mi az a pár márka, már, ha nem titok?

Alá vagyon íródva.
#8831     2015.02.01. 15:03        

DEP76
DEP Tanya
147 mániapont

írta csiburento 2015.02.01. 00:12

Nekem a SORENTO nem kapcsolgat össze - vissza. Én nem vontatnék már kézi váltóssal. Már a dög nagy kamionok is automaták, a buszok is. A motornak jobb...

1 tonnánál azok sem kapcsolgatnak.:)
Ha viszont egy közel három tonnás büfékocsi volt akasztva , akkor kis emelkedőnél is ugrált fel le a váltó.
Az általad említett vontatók viszont speciálisan arra a teherre vannak építve erőátvitelileg. Viszont azt te sem gondolhatod komolyan hogy a Sorrentót üzemszerű 3 tonnás vontatásra találták ki. Az hogy bírja az más , de szerintem kifeszítené. Én még mindig azt mondom hogy meg kell nézni a lovasok, és az autómentősök mit használnak.
Akik ezeket nyúzzák azok kiszelektálják, hogy melyik nem bírja.Ami marad az már tapasztalat.
Naponta ingázom a pályán kifelé dolgozni. Szinte pár márkát használ az a sok száz ember. Nem véletlen.:)

4x4 felező, eljutunk mindenhova
#8829     2015.02.01. 12:52        

PSteve
Türk Saint Nikolaus
251 mániapont

Ahogy egyre mélyebben merülök bele a kommentek olvasásába, egyre inkább elszörnyedek, hogy közlekedés közben kik és mivel jöhetnek velem szembe. Az, hogy valaki olyan dologban gondolkodik, hogy egy dél-koreai SUV-al fuvarozó tevékenységet végezzen, már magában kívánni valót hagy maga után, de az, hogy még a tetejében "halálugrásra" készül, amivel nem is volna problémám, ha egy homok sivatagban csinálná, de az, hogy jöhet velem szembe az úton, na az már több mint felelőtlenség. Gondolom, majd válaszként meg fogom kapni, hogy mazsola vagyok, meg stb. Nem ismerem a kollégát, csak azt tudom mondani, hogy 1977 óta vezetek ABCDE kategóriával, több mint 3 millió km-t balesetmentesen, egy-két dolgon azért én is átmentem, nyilván én is csináltam dolgokat, amiről később én is azt mondtam, hogy gáz volt. Aki vezetett már 40 tonnás szerelvényt az tudja, a fizika nagy úr, nem nagyon érdemes szembemenni vele, nincs esélyed, esetleg egyszer-kétszer szerencséd lehet, vagy nem. Nekem a a lakókocsi vontatása ezek után csak cserkész feladat, de azért mindig résen vagyok. Én már régen 3,5 tonnás furgonokkal húzom a lakókat, az Audinkon nincs is vonóhorog. Végig jártam a szamárlétrát a kempingezésben is 1975 óta, motorosan, sátorral. Már akkor a P 20-asom után volt Motorkuli utánfutóm is. Következett Trabant sátrassal, majd 1500-ös Polski Bastei-el, később 450-es Eiffeland-al, majd Audi 100 és Hobby deluxe 460, jelenleg Weinsberg 450 FU és Peugeot Boxer. Ezek után nekem nem mondhatja senki, hogy kezdő vagyok és tapasztalatlan. Ismerem azt az érzést, amikor a Bastei úgy belengett a nagy Polski mögött, hogy a megrakott csomagtartóval együtt ide-oda rakta az autó farát, ismerem azt az érzést is, hogy szinte félt az ember, ha gyorsán jött szembe egy kamion, vagy busz a maga nem kis légörvényével. Azért hál istennek a mai lakókocsik már sokkal stabilabbak, biztonságosabbak. Ennek ellenére sokkal jobb egy magas, nagy önsúlyú járművel vontatni, nem kell már a szembejövő kamionokra figyelni.

...... .....mint otthon, kényelmesen, biztonságosan és gond nélkül.
#8828     2015.02.01. 10:12        

csiburento
Budapest
312 mániapont

írta DEP76 2015.01.31. 09:45


Én csak régebbi automatával húztam nagy futót, és egy Santa Fe -vel v6 3000 ccm volt mindegyik.
Nagyobb súlynál össze vissza kapcsolgattak a váltók. Próbáltam segíteni neki a gázpedállal , kímélni. Én akkor arra a megállapításra jutottam hogy egy kézi váltóval jobban menne. Az újak biztosan fejlődtek valamit ezen a téren , de szerintem a javításuk is költségesebb. Ha valóban ilyen súlyú futókat kellene húzkodnom folyton akkor ,mindenképp egy bevált és bizonyított márkánál döntenék. Pl : nem véletlen volt hogy régi időkben minden autómentős Nissan Patrolt nyúzott. Semmiként nem választanák egy most kijött modellt.
Én ingázó munkás vagyok, én is látom hogy ingázásra melyik a bevált típus. Nem a Franciák azt elmondom, anélkül hogy vitát indítanék.:)
Nekem a SORENTO nem kapcsolgat össze - vissza. Én nem vontatnék már kézi váltóssal. Már a dög nagy kamionok is automaták, a buszok is. A motornak jobb...

Alá vagyon íródva.
#8825     2015.02.01. 00:12        

csiburento
Budapest
312 mániapont

írta nemo25 2015.01.31. 22:30
Egy ekkora tömegű futó elé, kevés vontatónak a KIA!!!!!!! Nagyon kevés. Itt nem az a kérdés, hogy bírja-e a váltó, vagy a motor, hanem az, hogy nem lehet megerőszakolni a fizikát, büntetlenül. Abszolút felelőtlenség egy ilyen szerelvénnyel elindulni az utakon, még ha azt nem is tiltja előírás, és esetleg a gyártó is engedélyezi.

Matekozzál már egy kicsit!!!! Elől egy 2-2.5 tonnás gépes, hátul meg egy 1+3 tonnás vontatmány. Még leírva is morbid. Nem szeretnék így találkozni veled az utakon. Ha csak egy kisebb belengés történik a futóval, úgy fogsz csóválódni a 4 tonna előtt, mint a lábtörlő a foxi szájában. Ember nincsen aki megfogja ezt a szerelvényt!!!!!
Ha már a saját életeddel nem törődsz, egy kis anyagi előny érdekében, akkor legalább azokra gondolj, akik körülötted közlekednek, és haza várják Őket!!!!!!!!

Mielőtt felháborodva nekiállsz hőbörögni a véleményem miatt, és bizonygatni az álláspontodat, gondold át ezt a butácska ötletet, és örül annak, hogy valaki törődik azzal, hogy lehetőleg épségben haza érj a szeretteidhez Te is!
Igen, az eddigi vontatós tapasztalatom alapján azt gondolom, hogy a 2:1 arány a tökéletes, azaz 2 tonna vontató, 1 tonna vontatmány. És nem fordítva. Annyi idióta van az utakon, nem is kell, hogy a szerelvény sofőrje hibázzon, vagy becsóváljon, elég, ha egy lökött hátulról, oldalról megböki, máris STRIKE van, totális tarolás.

Alá vagyon íródva.
#8824     2015.02.01. 00:08     2 embernek tetszik    

nemo25
Ecser City
525 mániapont

Egy ekkora tömegű futó elé, kevés vontatónak a KIA!!!!!!! Nagyon kevés. Itt nem az a kérdés, hogy bírja-e a váltó, vagy a motor, hanem az, hogy nem lehet megerőszakolni a fizikát, büntetlenül. Abszolút felelőtlenség egy ilyen szerelvénnyel elindulni az utakon, még ha azt nem is tiltja előírás, és esetleg a gyártó is engedélyezi.

Matekozzál már egy kicsit!!!! Elől egy 2-2.5 tonnás gépes, hátul meg egy 1+3 tonnás vontatmány. Még leírva is morbid. Nem szeretnék így találkozni veled az utakon. Ha csak egy kisebb belengés történik a futóval, úgy fogsz csóválódni a 4 tonna előtt, mint a lábtörlő a foxi szájában. Ember nincsen aki megfogja ezt a szerelvényt!!!!!
Ha már a saját életeddel nem törődsz, egy kis anyagi előny érdekében, akkor legalább azokra gondolj, akik körülötted közlekednek, és haza várják Őket!!!!!!!!

Mielőtt felháborodva nekiállsz hőbörögni a véleményem miatt, és bizonygatni az álláspontodat, gondold át ezt a butácska ötletet, és örül annak, hogy valaki törődik azzal, hogy lehetőleg épségben haza érj a szeretteidhez Te is!

"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
#8823     2015.01.31. 22:30     2 embernek tetszik    

DEP76
DEP Tanya
147 mániapont

írta clono 2015.01.31. 01:39


Az Isuzu D-Max a leg érdekesebb etéren. Annak a megengedett legnagyobb ösztömege "csak" 3000kg és mégis engedélyezi a gyártó a 3500kg os vontatást! Itt nem kevesebbet, hanam többet enged a gyártó!

Igy van a Kia Sorentó, az ML270 is és a többiak... A régi 75% on már túlépet a hatóság is. Muszály volt nekik. És most hogy bent voltam, jelezték lesznek még változtatások mindig.

De mivel ezt a tipust a D-max ot nem engedik személyautként forgalomba hozni és így ha nem saját árut vontatsz vele akkor menetíró köteles. Személyautó esetében nem kell. Ezért kellendőek ezek a kocsik és azért mert nem útdíjas, hanem matricás a pélyákon a fizetés. Ez utobbi meg szintén jelentös lépéselöny.

Na de, itt jönnek a kivételek és, plusz a teljesen legális kiskapuk sora.
Nekem már zsong ezektől a fejem...

De még mindig nem tudjuk, hogy merjem e az automata váltóval bavállalni az üzemszerü vontatást.
Szerintem felkeresek egy automata váltót javító mester is.

Én csak régebbi automatával húztam nagy futót, és egy Santa Fe -vel v6 3000 ccm volt mindegyik.
Nagyobb súlynál össze vissza kapcsolgattak a váltók. Próbáltam segíteni neki a gázpedállal , kímélni. Én akkor arra a megállapításra jutottam hogy egy kézi váltóval jobban menne. Az újak biztosan fejlődtek valamit ezen a téren , de szerintem a javításuk is költségesebb. Ha valóban ilyen súlyú futókat kellene húzkodnom folyton akkor ,mindenképp egy bevált és bizonyított márkánál döntenék. Pl : nem véletlen volt hogy régi időkben minden autómentős Nissan Patrolt nyúzott. Semmiként nem választanák egy most kijött modellt.
Én ingázó munkás vagyok, én is látom hogy ingázásra melyik a bevált típus. Nem a Franciák azt elmondom, anélkül hogy vitát indítanék.:)

4x4 felező, eljutunk mindenhova
#8820     2015.01.31. 09:45        

DEP76
DEP Tanya
147 mániapont

írta clono 2015.01.31. 00:14


Ezek érdekes számok.

VW Crafter a cégünknél. 2000cc diesel motor 4 henger 163 LE
Na ez ki van hegyezve!
Ezen is 3,5 ös horog van, miközben össztömegben 3,5 to a jármű. És mégis engedélyezik az összgördülőben a 7 to-át mindezt B+E vel

Ez a 75% os szabály már rég elavult, ha jól tudom közel 2 éve felülírott egy EU-s rendelet értelmében. Már a gyártoknak kell meghatározni az össz gördülő tömeget és a max. engedélyezett vonóhorog terhelést.
A 75% már a múlt számítása, ennél sokkal összetettebb lett az engedélyezés. Mint ahogy nagyon sok minden változott akkor egyszerre, tudom mert a munkánk miatt erősen érintett minket is. Olvassatok utána.

Ez a változás igaz, a gyártó az aki megmondja hogy mekkora horgot kaphat. Azért azt tudni kell ,hogy nekik is ellenőrzi és engedélyezi valaki.
Arról a Crafter-ről pedig annyi a véleményem hogy a túlhúzott motorjával szerintem még a garancia végéig sem húzza ki ,ha ilyeneket rángatnak vele. :)

4x4 felező, eljutunk mindenhova
#8819     2015.01.31. 09:25        

csiburento
Budapest
312 mániapont

írta clono 2015.01.31. 01:39


Az Isuzu D-Max a leg érdekesebb etéren. Annak a megengedett legnagyobb ösztömege "csak" 3000kg és mégis engedélyezi a gyártó a 3500kg os vontatást! Itt nem kevesebbet, hanam többet enged a gyártó!

Igy van a Kia Sorentó, az ML270 is és a többiak... A régi 75% on már túlépet a hatóság is. Muszály volt nekik. És most hogy bent voltam, jelezték lesznek még változtatások mindig.

De mivel ezt a tipust a D-max ot nem engedik személyautként forgalomba hozni és így ha nem saját árut vontatsz vele akkor menetíró köteles. Személyautó esetében nem kell. Ezért kellendőek ezek a kocsik és azért mert nem útdíjas, hanem matricás a pélyákon a fizetés. Ez utobbi meg szintén jelentös lépéselöny.

Na de, itt jönnek a kivételek és, plusz a teljesen legális kiskapuk sora.
Nekem már zsong ezektől a fejem...

De még mindig nem tudjuk, hogy merjem e az automata váltóval bavállalni az üzemszerü vontatást.
Szerintem felkeresek egy automata váltót javító mester is.
Egy biztos, az automata felvesz sok olyan mozgást (rángatás), ami a motornak nem tenne jót. De az a felvett nyomaték ingadozás meg a váltónak nem annyira jó.
Tehát a kérdés, hogy a motor, vagy a váltó élettartama legyen hosszabb.

Alá vagyon íródva.
#8817     2015.01.31. 01:44        

clono

2 mániapont

írta csiburento 2015.01.31. 01:22
Értem, hogy mire gondolsz a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet vonatozásában. Igaz régi, de él 21§(4) bekezdés. Viszont a típus jóvá hagyás érdekes a 22§(2)esben. Ugyanakkor a 21§(10) is üt.
Mindig tanul az ember valamit!

Az Isuzu D-Max a leg érdekesebb etéren. Annak a megengedett legnagyobb ösztömege "csak" 3000kg és mégis engedélyezi a gyártó a 3500kg os vontatást! Itt nem kevesebbet, hanam többet enged a gyártó!

Igy van a Kia Sorentó, az ML270 is és a többiak... A régi 75% on már túlépet a hatóság is. Muszály volt nekik. És most hogy bent voltam, jelezték lesznek még változtatások mindig.

De mivel ezt a tipust a D-max ot nem engedik személyautként forgalomba hozni és így ha nem saját árut vontatsz vele akkor menetíró köteles. Személyautó esetében nem kell. Ezért kellendőek ezek a kocsik és azért mert nem útdíjas, hanem matricás a pélyákon a fizetés. Ez utobbi meg szintén jelentös lépéselöny.

Na de, itt jönnek a kivételek és, plusz a teljesen legális kiskapuk sora.
Nekem már zsong ezektől a fejem...

De még mindig nem tudjuk, hogy merjem e az automata váltóval bavállalni az üzemszerü vontatást.
Szerintem felkeresek egy automata váltót javító mester is.
#8816     2015.01.31. 01:39        

csiburento
Budapest
312 mániapont

írta clono 2015.01.31. 01:21


Abban reménykedtem, hogy ti segíttetek nekem, de annyíra sem vagytok felkészülve mint én. Mondjuk én most a munkám miat naprakéssz vagyok.
Az a rendelet volt valamikor, de már régen nem él. Mem tudom honnan veszed hogy él, csak mert fent van a neten. Sokminden fent van.

Akkor hpgy lehet hogy a ford ranger ami összesen 2150 kg mégis húzhat 3350 kg ot ..???
http://www.fordhovany.hu/ujranger/?gclid=CKOs5M33vMMCFdQZtAodQzcA4A

Vagy az Isuzu D-Max ami 3500 at húzhat miközben csak 1990 kg ...?
és még hosszasan sorolhatnám. Hidd el, vagy járj utána, de ne itt a netem, mert itt úgy látom vak vezet világtalant egyes Forumokon. Néha nagyon vad dolgokat állítanak tényként nagyon okos emberek. És mikor bementem a NKH hoz akkor meg néztek rám mosolyogva. Igaz a jogszabályt ne keresd, menj be, vedd a fáradságot és csodákat hallasz hogy már hol tartunk. Nem győzőm újra tanulni a dolgokat én is.
És akkor a menetíró beszerelésének és használatának kötelezettségeiről és annak milliónyi mentességéről és hivatalos kijátszásáról ne is beszéljünk. Mivel ha nem személykocsival vontatsz akkor az is kell vagy mégsem...? -)
Nagy ördögi útvesztő ez.

Nem fogom kikotorni a pontos jogszabályi hívatkozásokat mert nem kis idő megtalálni a kupacba, de az asztalom az irodában már ezzel van tele. Nem kis erőfeszítés beszerezni és összerakni. És találkoztam olyan KPM vizsgaállomással ahol színtén tudtam újat mutatni nekik.

A nem szokványos dolgot szeretnél akkor megannyi falba ütközöl, de ha van energiád és utána mész akkor nagy előnyre teszel szert a tömegekkel szembem. És ez az üzletben a munkámban nagy előny.
Nos, a net.jogtar.hu szerintem elég jó kiindulási alap és aktuális is. Ilyen egyszerű.
Na, mit szólsz? Közel egy óra alatt szintre hoztam a tudásom, felkészültségem, jogszabály kikutatással! De vakok között a - felhozott tudású - félszemű a király!
Főleg ahhoz képest, hogy nem is ez volt a kérdés.

Alá vagyon íródva.
#8815     2015.01.31. 01:34        

csiburento
Budapest
312 mániapont

Értem, hogy mire gondolsz a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet vonatozásában. Igaz régi, de él 21§(4) bekezdés. Viszont a típus jóvá hagyás érdekes a 22§(2)esben. Ugyanakkor a 21§(10) is üt.
Mindig tanul az ember valamit!

Alá vagyon íródva.
#8814     2015.01.31. 01:22        

clono

2 mániapont

írta clono 2015.01.31. 00:19


Ilyeneket kellene vontatnunk.

http://www.hasznaltauto.hu/potkocsi/aak/aak_hulco-8153032

A kérdés váltos, vagy autómata....?? Melyik húzza tovább -)

Abban reménykedtem, hogy ti segíttetek nekem, de annyíra sem vagytok felkészülve mint én. Mondjuk én most a munkám miat naprakéssz vagyok.
Az a rendelet volt valamikor, de már régen nem él. Mem tudom honnan veszed hogy él, csak mert fent van a neten. Sokminden fent van.

Akkor hpgy lehet hogy a ford ranger ami összesen 2150 kg mégis húzhat 3350 kg ot ..???
http://www.fordhovany.hu/ujranger/?gclid=CKOs5M33vMMCFdQZtAodQzcA4A

Vagy az Isuzu D-Max ami 3500 at húzhat miközben csak 1990 kg ...?
és még hosszasan sorolhatnám. Hidd el, vagy járj utána, de ne itt a netem, mert itt úgy látom vak vezet világtalant egyes Forumokon. Néha nagyon vad dolgokat állítanak tényként nagyon okos emberek. És mikor bementem a NKH hoz akkor meg néztek rám mosolyogva. Igaz a jogszabályt ne keresd, menj be, vedd a fáradságot és csodákat hallasz hogy már hol tartunk. Nem győzőm újra tanulni a dolgokat én is.
És akkor a menetíró beszerelésének és használatának kötelezettségeiről és annak milliónyi mentességéről és hivatalos kijátszásáról ne is beszéljünk. Mivel ha nem személykocsival vontatsz akkor az is kell vagy mégsem...? -)
Nagy ördögi útvesztő ez.

Nem fogom kikotorni a pontos jogszabályi hívatkozásokat mert nem kis idő megtalálni a kupacba, de az asztalom az irodában már ezzel van tele. Nem kis erőfeszítés beszerezni és összerakni. És találkoztam olyan KPM vizsgaállomással ahol színtén tudtam újat mutatni nekik.

A nem szokványos dolgot szeretnél akkor megannyi falba ütközöl, de ha van energiád és utána mész akkor nagy előnyre teszel szert a tömegekkel szembem. És ez az üzletben a munkámban nagy előny.
#8813     2015.01.31. 01:21        

clono

2 mániapont

írta csiburento 2015.01.31. 00:16

Hosszú távon biztos bele döglik. Egy ideig elbír vele. 7,5 tonnás konténerest már húztam ki vele homokágyból... Igaz felezővel...

Ilyeneket kellene vontatnunk.

http://www.hasznaltauto.hu/potkocsi/aak/aak_hulco-8153032

A kérdés váltos, vagy autómata....?? Melyik húzza tovább -)
#8810     2015.01.31. 00:19        

clono

2 mániapont

írta clono 2015.01.31. 00:14


Ezek érdekes számok.

VW Crafter a cégünknél. 2000cc diesel motor 4 henger 163 LE
Na ez ki van hegyezve!
Ezen is 3,5 ös horog van, miközben össztömegben 3,5 to a jármű. És mégis engedélyezik az összgördülőben a 7 to-át mindezt B+E vel

Ez a 75% os szabály már rég elavult, ha jól tudom közel 2 éve felülírott egy EU-s rendelet értelmében. Már a gyártoknak kell meghatározni az össz gördülő tömeget és a max. engedélyezett vonóhorog terhelést.
A 75% már a múlt számítása, ennél sokkal összetettebb lett az engedélyezés. Mint ahogy nagyon sok minden változott akkor egyszerre, tudom mert a munkánk miatt erősen érintett minket is. Olvassatok utána.

Pl ez is egy ilyen 3.5 to utánfutó
http://www.hasznaltauto.hu/potkocsi/aak/aak_hulco-8153032
#8809     2015.01.31. 00:18        

csiburento
Budapest
312 mániapont

írta ISMANI 2015.01.31. 00:01
Kíváncsi lennék a kiára 3.5 tonnával, hogy mozog!
170 lóra kihegyezett motorral nagyon tartós lehet!
Időzitett bomba.
Hosszú távon biztos bele döglik. Egy ideig elbír vele. 7,5 tonnás konténerest már húztam ki vele homokágyból... Igaz felezővel...

Alá vagyon íródva.
#8808     2015.01.31. 00:16        

clono

2 mániapont

írta csiburento 2015.01.31. 00:02

Az vagy hibás bejegyzés, vagy átalakított fékes, ami nem valószínű, tehát kamu a bejegyzés.
A jogszabály szerint ráfutó fékkel a bruttó tömeg 75%-át húzhatja bármilyen jármű. A gyártó meg 2800 kg-ot enged. Ez a maximum, amire a JC méretezve van (fék, futómű, erőátvitel).
A többi bukta...
Gondolj bele, bruttó 4667 kg-nak kéne lennie a vontatónak, hogy jogszabály alapján jó legyen ráfutófékeshez.

Ezek érdekes számok.

VW Crafter a cégünknél. 2000cc diesel motor 4 henger 163 LE
Na ez ki van hegyezve!
Ezen is 3,5 ös horog van, miközben össztömegben 3,5 to a jármű. És mégis engedélyezik az összgördülőben a 7 to-át mindezt B+E vel

Ez a 75% os szabály már rég elavult, ha jól tudom közel 2 éve felülírott egy EU-s rendelet értelmében. Már a gyártoknak kell meghatározni az össz gördülő tömeget és a max. engedélyezett vonóhorog terhelést.
A 75% már a múlt számítása, ennél sokkal összetettebb lett az engedélyezés. Mint ahogy nagyon sok minden változott akkor egyszerre, tudom mert a munkánk miatt erősen érintett minket is. Olvassatok utána.
#8807     2015.01.31. 00:14        

csiburento
Budapest
312 mániapont

írta clono 2015.01.30. 23:51


De vontathat! Forgamba is be van jegyezve. Ez barja és engedik, a Mercedes ML270 is bírja és engedik pedig az önhordos karosszéria nem alvázas, a pajerok is tudják, de azok ezért a pénzért öregek.
Az vagy hibás bejegyzés, vagy átalakított fékes, ami nem valószínű, tehát kamu a bejegyzés.
A jogszabály szerint ráfutó fékkel a bruttó tömeg 75%-át húzhatja bármilyen jármű. A gyártó meg 2800 kg-ot enged. Ez a maximum, amire a JC méretezve van (fék, futómű, erőátvitel).
A többi bukta...
Gondolj bele, bruttó 4667 kg-nak kéne lennie a vontatónak, hogy jogszabály alapján jó legyen ráfutófékeshez.

Alá vagyon íródva.
#8806     2015.01.31. 00:02        

ISMANI
Budapest
4 mániapont

Kíváncsi lennék a kiára 3.5 tonnával, hogy mozog!
170 lóra kihegyezett motorral nagyon tartós lehet!
Időzitett bomba.
#8805     2015.01.31. 00:01        

clono

2 mániapont

írta csiburento 2015.01.30. 23:47

SORENTO 2,5 CRDi nem vontathat 3,5 tonnát a magyar jogszabályok szerint és a gyártó szerint sem. Az más kérdés, hogy a horog mit bírna.
írta clono 2015.01.30. 23:51


De vontathat! Forgamba is be van jegyezve. Ez barja és engedik, a Mercedes ML270 is bírja és engedik pedig az önhordos karosszéria nem alvázas, a pajerok is tudják, de azok ezért a pénzért öregek.

És mások is ilyen futokat húznak vele. 3 tengely igy rendkívűl stabíl is.
http://www.hasznaltauto.hu/potkocsi/bockmann/bockmann_abc-8446568
#8804     2015.01.30. 23:59        

clono

2 mániapont

írta clono 2015.01.30. 23:51


De vontathat! Forgamba is be van jegyezve. Ez barja és engedik, a Mercedes ML270 is bírja és engedik pedig az önhordos karosszéria nem alvázas, a pajerok is tudják, de azok ezért a pénzért öregek.

Ennek is láttam a forgalmi engedélyét!

http://www.hasznaltauto.hu/auto/kia/sorento/kia_sorento_2.5_crdi_ex_premium_automata_3.5_tonnas_horoggal-8641632

Bejegyezve, igaz ha a futó max terhelésen van akkor a vontató nem lehet fullon az ösz gördülö miat. De akkor is ülhetnek még benne hárman minimum. Ha jól számolgattam ki.
#8803     2015.01.30. 23:55        

clono

2 mániapont

írta csiburento 2015.01.30. 23:47

SORENTO 2,5 CRDi nem vontathat 3,5 tonnát a magyar jogszabályok szerint és a gyártó szerint sem. Az más kérdés, hogy a horog mit bírna.

De vontathat! Forgamba is be van jegyezve. Ez barja és engedik, a Mercedes ML270 is bírja és engedik pedig az önhordos karosszéria nem alvázas, a pajerok is tudják, de azok ezért a pénzért öregek.
#8802     2015.01.30. 23:51        

csiburento
Budapest
312 mániapont

írta clono 2015.01.30. 23:42
Üdv!

Véleményekre lennék kíváncsi.

Kia Sorento vásárlása előtt állok. 170Le változatban gondolkodok. 3,5 to össztömegű utánfutó rendszeres vontatására. Papírforma szerint képes rá, nem egy van is ilyen méretű horoggal. A kérdés hogy Hagyományos Váltó, vagy Automata Váltó legyen. Eddig szinte minden kocsim automata volt, de személykocsival még nem vontattam. Én az automatához húzók, de mivel ez nekem egy munkaeszköz lenne és itt nem az én kényelmem hanem a tartósság, célszerűség a lényeg azért nagy a dilemma. Vajon bírja e ezt a nagy vontatási terhelés az automata váltó, vagy stabilabb e a hagyományos.

Köszi a segítséget
SORENTO 2,5 CRDi nem vontathat 3,5 tonnát a magyar jogszabályok szerint és a gyártó szerint sem. Az más kérdés, hogy a horog mit bírna.

Alá vagyon íródva.
#8801     2015.01.30. 23:47        

clono

2 mániapont

Üdv!

Véleményekre lennék kíváncsi.

Kia Sorento vásárlása előtt állok. 170Le változatban gondolkodok. 3,5 to össztömegű utánfutó rendszeres vontatására. Papírforma szerint képes rá, nem egy van is ilyen méretű horoggal. A kérdés hogy Hagyományos Váltó, vagy Automata Váltó legyen. Eddig szinte minden kocsim automata volt, de személykocsival még nem vontattam. Én az automatához húzók, de mivel ez nekem egy munkaeszköz lenne és itt nem az én kényelmem hanem a tartósság, célszerűség a lényeg azért nagy a dilemma. Vajon bírja e ezt a nagy vontatási terhelés az automata váltó, vagy stabilabb e a hagyományos.

Köszi a segítséget
#8800     2015.01.30. 23:42        

csiburento
Budapest
312 mániapont

írta szekimilu 2015.01.28. 21:06
Köszönöm hozzászólásodat, hát tartok a dízeltől, mindenképpen valami benzines autót fogok választani 100 lóerő felett !
Én most mai ésszel még mindig a SORENTO mellett döntenék, nem véletlen, hogy az Angol Caravan Club több éven keresztül választotta év vontatójának. Egy élmény a vontatás, nincs kínlódás...
Második titkos befutó a KIA CEED SW 1,6 CRDi lenne. Nincs benne semmi bonyodalom, nincs kettős tömegű lendkerék és láncos a vezérlése!
De minden verzió fogyasztás növekedéssel jár a légellenállás ugyebár.

Alá vagyon íródva.
#8799     2015.01.30. 18:46        

DEP76
DEP Tanya
147 mániapont

írta szekimilu 2015.01.28. 21:06
Köszönöm hozzászólásodat, hát tartok a dízeltől, mindenképpen valami benzines autót fogok választani 100 lóerő felett !

Vannak japán dieselek is a te igényednek megfelelőek.
Az egyiknek van egy 140 lóerős és 340NM -es nyomatékos motorja. Abszolút megfelel a célnak.
Maga a kocsi is stabil rendkívül jól összerakott futóművel, a nyomatéka pedig elegendő ekkora sújt vontatni. Nem fog drasztikusan megugrani a fogyasztás. Ha nem akarsz kellemetlenséget akkor a vonó járműnek önsúly és köbcenti kell.
Akkor kényelmes is lesz. Én nem szívesen vontatnák úgy nagyobb távolságokra hogy lessem magam előtt az emelkedőket , és folyton azon agyaljak hogy menni fog vagy nem:). Ezek a mostani két liter körüli motorok ,nem annyira pazarlóak már , viszont ilyen helyzetben sokat jelentenek az előnyei.

4x4 felező, eljutunk mindenhova
#8798     2015.01.30. 07:05        

nemo25
Ecser City
525 mániapont

írta szekimilu 2015.01.28. 21:06
Köszönöm hozzászólásodat, hát tartok a dízeltől, mindenképpen valami benzines autót fogok választani 100 lóerő felett !

Nyugodtan használhatsz benzinest, csak legyen benne erő. De az erő energiát igényel. Egy erősebb autóval is 10-11 liter környékén fog alakulni a fogyasztásod, ahogy azt Miska is írta. Viszont nem fog visszafordulni a szerelvény az érdi emelkedőn.
Még talán annyit, hogy vontatásnál fontosabb a motor nyomatéka, mint a lóerő. Azért birkózik meg könnyebben egy dízel a feladattal. A benzinest jobban kell pörgetni, azért iszákosabb egy kicsit. Dízeleknél, kevésbé szembetűnő, a fogyasztás növekedése vontatásnál.
Azért majd oszd meg velünk, hogy milyen gépest választottál, és a tapasztalatokat is! 10_02_kacsint.gif

"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
#8797     2015.01.29. 21:51        

Miska
Szob
516 mániapont

írta szekimilu 2015.01.28. 21:06
Köszönöm hozzászólásodat, hát tartok a dízeltől, mindenképpen valami benzines autót fogok választani 100 lóerő felett !
Én egy Citroen berlingóval (1.6 benzin,109LE) vontattam kb1000kg-os lakókocsit gond nélkül, bár a fogyasztása klímával 10-11l/100km, 80-90km/ óra. A dízel azért ennél jobb, bár nagyobb lutri. A stabilizátoros vonófej, pedig eszméletlen jó,( vontattam simával is) mint ahogy Némo is írta. Mikor el ment mellettem az emeletes busz, nem volt halálfélelmem. Az árát bőven megéri, még használtan is érdemes venni.

Miska
#8784     2015.01.28. 21:22        

szekimilu

1 mániapont

Köszönöm hozzászólásodat, hát tartok a dízeltől, mindenképpen valami benzines autót fogok választani 100 lóerő felett !
#8783     2015.01.28. 21:06        
1
2
3
4
Hasznos volt ez a tartalom? Adj rá értékelést!
Így értékelték a többiek: