Kis-Balaton, Orfű kirándulásBeküldte: GaborApa Görögország, Kréta, Kissamos Beküldte: mia Északi kis körút 2013. augusztus Beküldte: Imiii Miért jó sátorozni?Miért jó sátorozni? 8 indok a sátorozás mellett. Spanyol körút lakóautóvalBeküldte: Kata Kempingezzünk kicsikkel.Kempingezni nem csak kamaszkorban lehet, hanem gyerekkel is, csak sokkal sportosabb történet. Bosznia-Hercegovina, Montenegró, AlbániaBeküldte: Juli Hollandia-Dánia, Németországon keresztül Beküldte: Wobi Toscana. Nagyvárosok.Beküldte: Eva54 Nyírség-Bereg 2012 szeptember Beküldte: Nemo25 Szlovén-Olasz-Francia-Spanyol Nagy körútBeküldte: Lekvar Ha szilveszter, akkor Szicília! Beküldte: Jamesz Őrségi kurta-túraBeküldte: Karollda Dél-Olaszország, Tropea, Camping Marina del Convento Beküldte: mia Franciaország Nizzától-PárizsigBeküldte: Gabec Kilenc hét lakóautóval Norvégiában Beküldte: Okrauss Fertő-tó és Ausztria, Mesepark. Beküldte: GaborApa |
Beküldte: wobi
Hollandia-Dánia, Németországon keresztül
Fővárosokat egy,vagy két nap alatt persze lehetetlen megismerni, azért az is tud maradandó élmény lenni, hogy pl.elhúztunk az Ajax stadionja előtt, a vízibuszról láttuk Anna Karenina háza előtt kígyózó hosszú sort, Koppenhágában Andersen házát, vagy a királyi család őrzés nélküli, lilára festett, graffiti mentes szabadidős mólóját.
Második,igazi komolyabb túránk beszámolója előtt,villanásnyi visszatekintés a tavaly nyári elsőről,mely Franciaországban volt. Utólag igazat adva első lakóautónk építőjének, hogy egy év azért kell ahhoz, hogy "belakjuk" a kocsit, az új túrázási életformát magunkévá tegyük, de végül is sikeres,tapasztalatokkal teli utunk volt. Kifürkésztük az ideális /értsd.veszélytelen / leállóhelyeket, melyek közül máris és örökre kizártuk a lakott terület nádassal,bozótossal határos parkolóit,mert 10 perc távollét után kis híján feltörték, még megúsztuk egy zárjavíttatással. A Riviéra persze gyönyörű volt. Bezierstől délre a híres és méreteiben is hatalmas szabadidős komplexumban Cap de Agde kempingjében voltunk, mely meglehetősen drága, melyhez képest elég nagyvonalú volt az ellátás, az autópályadíjak méregdrágák, a német Promobil lakós magazin mostani számában külön útvonalakat ajánlanak az arra tartóknak, merre ajánlatos kikerülni, mert ők is rettenetesen sokallják. Elmentünk Lourdes-be is, lenyűgöző, áhítatos és monumentális minden, az eladhatóság szentségével minden mélyen átitatva.
Nos, a mostani Németalföld-kis skandináv túránk, a nyugat felé tartók szokásos útvonalával kezdődött. Első megálló, éjszakázással közvetlen München után Stuttgart felé, Sulzemoos volt. Ez egy igazi lakós-bogarászós centrum /közvetlen az autópálya mellett/, üzlettel, sok látnivalóval, a kerítésen kívül ingyen parkolóval,belül néhány Euróért villannyal, vízzel, WC-vel. Kiválóan megközelíthető innen Dachau is, kb.3o km-re. Korábban jártunk már ott.
Németországban eléggé otthonosak vagyunk /családi kapcsolatok,hely-,ill.nyelvismeret/, így egy rokonlátogatást is megejtettünk Stuttgart környékén. Idős vendégfogadóinknak roppant tetszett a ház udvarán leparkolt lakóautó és abban az éjszakát töltők látványa. A reggeli kávé után, irány felfelé, de -mit csináljunk-ha egyszer útba esik Heilbronn alatt a 27 -es főut mentén Kircheim, egy még nagyobb lakós világgal, ahová éveken keresztül jártam korábban-virtuálisan- építgetni és berendezni a leendő autót. A bevásárlást is a szomszédos áruházban tudtuk le, amit a célországokba -az előrejelzések alapján- csak drágábban lehetett volna. A parkolóban töltöttük az éjszakát,hogy másnap,komolyabb lendülettel Hollandiát vegyük célba.
Az út zavartalan volt, a kötelező megállókon kívül Amsterdam alatt, kb. 18 km-re található kiszemelt családi farm+kempingbe landoltunk, és 2 napot töltöttünk el. /"De Wilgenborgh" 3646,AM Waverween,Proostdijerdwarsweg 12/ Elhatároztuk,mi is kitűzünk egy kis magyar zászlót, ahogyan nálunk is legtöbbször teszik főleg a skandinávok, némi várakozással a megmérettetés élményére is némi kíváncsisággal. Nagyon kedvesek, érdeklődők voltak a szomszédok /főleg svédek/ és a házigazdák is, akik közben ellátták a farmot, kaszáltak, traktorral közlekedtek, miután megmutattak nekünk mindent. Takaros kis vendéglő-étkezőbe becsületkassza jellegű önkiszolgálás van, mindenféle ital /kiméred magadnak a whiskyt ! !/ félkész kajákkal a hűtőben... Mi otthonról, ill. németbe feltankoltunk -és távozz Sátán -, tehát ezt nem vettük igénybe, a kemping 28 Euróba került kettőnknek egy napra, de itt találkoztunk először a meleg- és ivóvíz nekünk ma még szokatlan gyakorlati megközelítésével is. A zuhanyzóban 2o Centet kellet bedobni az automatába, kb.3-4 szeri tusoláshoz.Az ivóvíz egyetlen külön csapon volt, mert a kis farmnak már önálló/!/ víztisztító berendezése volt. Mosogatáshoz, kinti zuhanyzókhoz, ill. iváson/főzésen kívül csak ezt használnak. A továbbindulás reggele igazán stílszerű meglepetés volt: tekintélyes vadlibasereg rikoltozó jellegű gágogására ébredtünk. Előre kinéztük a közelben a gyorsvasúthoz legközelebbi vasútállomást, mely Abcoude kis-majdnem elővárosa Amsterdamnak. A közeli parkoló ugyan díjmentes, de 18 óráig vehető csak igénybe. Megtudtuk a helyiektől azt is,hogy a kék színnel csíkozott helyek csak egy órára engedélyezettek. A közelben egy Peugeot kereskedés van, ők készséggel biztosítottak arról, hogy az előttük levő parkolóba nyugodtan hagyhatjuk a kocsit, sőt ott is éjszakázhatunk. És kis hátizsákkal, némi segítségkérés után a jegykiadó automatánál,irány a főváros,S-Bahnnal és fél órán belül a belváros főpályaudvaron voltunk, mely szinte a cityben van. Ott nemhogy lakóval,még személykocsival is alig lehet közlekedni, hát még leállni. A kerékpár ugye nem véletlenül annyi, mint itt Baján igazi inváziókor a szúnyog. A látnivalókról nem írnánk,ezeket lehetőség-érdeklődés-idő-pénz stb. függvényében egyénileg szelektáljuk.
Mi a városnéző-jelen esetben- vízibuszt választottuk fő tájékozódási alapnak, a gyalogtúrákat mi nemigen tudjuk vállalni nejem térdműtét operációja miatt. Egy tengeri ebédet engedtünk meg magunknak, szerényebb helyen 18 Euró volt kettőnknek. Vásárlás kertes házban lakó barátainknak tulipánhagymák, ill. az igazi holland sajtcsemegék. Az egész napot ott töltöttük, este értünk vissza és jó pihenés után indultunk tovább. Kis ország lévén és hogy minél többet lássunk, Hollandia belseje felé az A-6,ill.A-7 -es autópályán / a GPS-be a német Oldenburg utasítással/ gyönyörködtünk útközben a tengert is többször megközelítő tájakban. A hiányolt klasszikus szélmalmokat ma már felváltó modern szélerőművekben,az asztalsimaságú legelőkön a rengeteg kövér birkákkal és marhákkal. Egy idő után bevillant egy nem régi tudományos hír, mely szerint az esetleges emelkedő tengervízszint Hollandiát fenyegeti először. Lementünk az autópályáról egy különösen alacsonynak tűnő lehajtónál és bizony elámultunk, mert a kis keskeny töltésszerű út két oldalán a farmok udvarában is a legtöbb helyen víz van. Leálltunk és sikerült németül egy idős emberrel beszélgetni, bizony félnek is ettől,figyelmeztetett, hogy az útról lemenni már veszélyes, az autó tengelyig is leül,nagyon sok helyen. Búcsúzóul olyan anekdotát adott elő, melyet közre kell adnom:Az Úr a 6.napon már nagyon fáradt volt, azt mondta a hollandoknak:" Ti okosnak tartjátok magatokat, rátok bízom, méricskéljetek, építsétek meg országotokat !"És ezért lett a legkritikusabb terület itt...Jobbnak is láttuk vissza az autópályára.
Hollandiától búcsút intve,de már Dániához igen közel, Hamburg hatalmas tengeri kikötője mellett is elautózva Kiel mellett, kempingben szálltunk meg,2 napot töltöttünk ott /"Lffl" 24796.Gross-Nordsee,Strohweg/ .Szép természeti,tavacskás környezetben és olyan irgalmatlan -ugye ez az északi- szélben, hogy éjszaka félig visszatekertük az Omnistort. Első magyar vendégek voltunk itt-nagy becsben volt részünk-ragyogó tisztaság, rend, 25 Eurós napi ár,de a meleg vizes mosogatás és fürdésért +1 Euró naponta,szauna 3 Euro. Víztisztító berendezés itt is, mely már értelemszerűen azt is jelenti,hogy az ivóvíz -jó messze a többitől - egyetlen csapból nyerhető, további rafinált, takarékosságra ösztönző módszerekkel. A terület nagy részén letelepített, főleg kimustrált lakókocsik és nagy sátrak vannak, sajátosan németes üzemelési rendszerrel. A kemping előtti parkolóban a személykocsikkal leállnak, fognak a mellette levő színben, egy csakis erre rendszeresített, pirosra festett talicskát, ebben viszik a birodalmukba a cuccot, de a fűnyírót és sövényvágót is, mert a tartós bérletesek maguk tartanak rendet. No és ennyivel olcsóbb a tarifa is. Családias hangulat,szinte kötelező szóváltás,de legalább mosoly minden találkozásnál,aki járt már nálunk azoktól a Balaton,a gulyás dicsérete, az autópályák még kevés volta,a közlekedési morál finom kritikája.A szomszéd német házaspár segítségünkre volt, mert valamiért kimentek Kielbe és váltottak nekünk Dán koronát.Kifaggattuk őket a dán viszonyokról, igazuk is volt érdemesebb volt még, ami szükséges itt németbe megvenni,tankolni stb.
Másnap fel, irány a mindkettőnknek eddig ismeretlen országba. Ez már Skandinávia, konstatáltuk,de a rénszarvascsordák és nyári mikulások még feljebb lehetnek, mert ilyenek erre még nincsenek,de szembeötlő volt a táj, az építészet, a természet északibb jellege.Az országba vezető autópályán 8o km-t magunk mögött,már jó bent voltunk, mi Koldingnál Koppenhága felé vettük az irányt. Onnan,hogy a német turisták egyenesen tovább mentek és a helyieken kívül egy -két svédet láttunk csak az úton, felmerült a gyanú, hogy a tengert átívelő 17 km-es -Nyborg utáni gyönyörű- hid átkelési díja tekintélyes lehet. Igen,11.5oo Ft-ba került. Az autópálya egyébként díjmentes. Kisebbek a benzinkutak és pihenők a németekéhez viszonyítva, de kompletten felszereltek a nagyobbaknál külön lakós parkingok, szabadtéri /de kulturált/ WC ürítési és víznyerési lehetőséggel, ingyen.
Közeledve Koppenhágához be kell vallanunk, hogy a város előtti kemping, majd onnan tömegközlekedéssel való bejutása most nem jött be,ugyanis a GPS jelzéstől, vagy 400m-re, a hazaiknál is rosszabb dűlőit vezetett, ráadásul az ár is irgalmatlan sok lett volna. Gyors helymeghatározás után, a fővárostól alig 16 km-re, Ballerup kisváros busz és vasúti állomását kerestük meg, onnan 200 m-re a polgármesteri hivatal jó nagy parkolója ideálisnak tűnt leállásra is. Kellően azért informálódtunk,hétvége lévén nyugodtan maradhattunk. Mellette az éjjel-nappali büfések megígérték oda is figyelnek. Talán számítottak arra,hogy ott is kajálunk,de az áraik riasztóak voltak:hot dog -forintban- 1.200,jobb hamburger,vagy gyros 5.000 körül. Inkább nem, de cserébe megígértem, ha magyarba jönnek,szívesen segítek tájékozódni...Másnap reggel azonban kopogás az ajtón, gondoltuk mégse olyan jó ez a hely, de csak egy helybéli kereskedő kért meg bennünket- az összes európai nyelv kombinációjával -sűrű bocsánatkérésekkel, hogy lennénk szívesek a tér másik oldalára átparkolni, mert ezen a helyen bolhapiacos kirakodóvásár lesz. És legalább 5 utánfutós autó várt még türelemmel.
Persze amúgy is keltünk volna már, kezdem szokni az eddigi 61 éves életemből valahogy teljesen kimaradt hátizsák lezser használatát és irány a főváros. Szintén a büfésektől tudtuk meg a legideálisabb jegyvásárlási megoldás:4.6oo Ft-ba került egy napijegy, de 24 órán át bárhová,bármennyit,minden járművel lehet menni. Jó is volt, mert a gyorsvasútról át kellett buszra szállni és onnan egy másikkal tovább, de mindez jó fél óráig tartott csak. A cityben városnéző hajóval körbe, 2.850 ft.a jegy. Kimentünk a híres "Kis hableány " szoborig, a királyi rezidenciák, vitorlások,kikötők részletes több nyelvű idegenvezetése után városnézés gyalogosan, mely egyébként jól áttekinthető és nem nagy. Színes forgatag, mindenféle létező embertípussal, lezserség, nejem Júlia megállapította, hogy itt aztán nem ismerik a divattrendit, mert valami elképesztő összevisszaság jellemzi az öltözékeket. A helyiek ráérős serege igencsak a vendéglők teraszain -egy feles egyhörpintéses Aalborg névre hallgató tömény után - hatalmas sörök mellett értékelte az olimpiai eseményeket, nem nagyon túlzás, de úgy délután 5-6 körül szép, egyenletes mólés állapot jellemezte a vasárnap délutáni belvárost. Kezünkben a kis városi térképpel,bárkihez fordultunk segítettek, ha nem tudták kerestek valakit. Az árak nekünk nagyon magasak, a kirakatban levő női táska 200.000 ft körüli ára-akármilyen bőrből is lehetett - több,mint ijesztő . Egy németes jellegű hosszú kávét ittunk, 1.200 Ft-ért, mást nem. Visszatérve a saját birodalmunkba szépen mindent rendben találtunk, elő a hazai kajákat, pihenés után másnap irányt vettük vissza/hazafelé. Az átkelő hídon szó nélkül, csak magunkba motyogva fizettünk, és próbáltuk mielőbb elfelejteni, persze a látványt nem. Útközben a parkolóban, -mit is nézzünk- egy furcsa autórendszámra lettem figyelmes, egy koronás jellegű címer és egy 4 jegyű szám, helyiek elmondták, a dán érdekeltségű Feröer szigetekről való volt. Itthon utánanéztem, hát ez sem lesz mostanában nekünk lakóautós célország...Mivel a dán koronánk nagy része megmaradt, hát eltankoltuk. Mindig tanul az ember, mert a töltő csak akkor működik, ha előre jelezzük a megfelelő dán feliratú gombbal, hogy kártyával, vagy kp-ban fogunk-e fizetni.
És lassan irány visszafelé,ismét Németország, Hamburg,Berlin érintése után jóleső alvás egy benzinkútnál, majd a tervezett Drezda bevétele.Koncepciónk az eddig beváltak szerint, alig 11 km-re a várostól egy kemping /"FSB" 01468,Volkersdorf,Am Niederen Waldteich/, erdei környezetben, természetes tóval, kifogástalan ellátással és magyarságunkat illetően,-ne tűnjön szerénytelenségnek- de mi voltunk a sztárvendégek. Hogy mennyire általános és statisztikailag igazolható, nem tudjuk, de itt, a volt NDK bázison így volt. Utunk utolsó, fő állomásán -és beszámolónk vége felé- összegezésként mi olyan dolgokat állapítottunk meg,túl azon,hogy utazni, más országokat, embereket megismerni roppant jó :vállalva önmagunkat /magyarságunkkal ne féljünk a Világ elé állni, de irgalmatlan sokat kellene tanulnunk, pl.az ivóvíz megbecsülését, az önmagunk tevékenysége utáni hátratekintést, mert olyan tisztaságban adta itt tovább mindenki bármelyik berendezést, hogy szinte takarítani is alig kellett. Nekünk többnyire drága itt azért a legtöbb ár és szolgáltatás, mi is felpakoltunk rendesen, Dánia különösen drága ország. /1 liter ásványviz 5-600 Ft.../
A kempingből, -az egyik drezdai alkalmazott jóvoltából- oda-vissza eljutottunk a városba, egy hosszú napot eltöltve.Talán az egyik legszebb német várost ismerhettük meg a Zwingeren kívül persze kíváncsian fürkésztük a letűnt korszak maradványait is, hát bizony van még, de mára nem sok.Az ismerősnek tűnt lakótelepi blokkok legtöbbje hőszigetelt és szépen burkolt,a régi épületeket folyamatosan restaurálják, vagy lebontják és újakat építenek helyükbe,az emberek jól öltözöttek és kiegyensúlyozottak,de ők is elégedetlenek sok mindennel.
Még egy napot maradtunk a kempingben,most már a teljes hazakészülés jegyében/maradék élelmiszer tartalékok számbavétele, majd a végső útvonal, a lehető legrövidebben,Csehországon keresztül/ 7 napos matrica 10,50 Euro /Prágának, majd Szlovákia/ átutazó 24 órás 5,50 -ért/ Pozsony mellett elhaladva a vár szép esti kivilágítása volt a befejező látványos külföldi élmény.
Összesen 3 hét alatt,kb.5.000 km-t tettünk meg, közel sem olyan rekordokat döntögető hőségben, amilyenek itthon voltak ugyanekkor, de nem is ezen volt a hangsúly, a meleget valóban a mediterrán vidékeken kell keresni.
Igyekeztünk előre az útvonalakat, megállókat megtervezni, de csak nagy vonalakban, az adott hely és szituáció a döntő. A GPS szerintünk is nagyon jó, de nem mindenható, a fő irányvonalak ismerete, a térkép sem nélkülözhető. A hollandoknál a némettel,a dánoknál elsősorban angollal boldogulunk. Kitűnő térképek, leírások, Stellplatzfüherek vannak, most kint járva láttam egy német kiadású uj sorozatot, országonként kb."Lakóautóval XY országba",közöttük volt kis hazánk is, legközelebb megnézem közelebbről is. Sajnos a ténylegestől is szolidabb kínálattal és hiányosan vagyunk jelen ezekben a kiadványokban. A kempingek meg/kiválasztásánál mi az "FKK reiseführer Európa" katalógus ajánlatai közül -így a mostani utunk címmel jelölt kempingjeit is - abból választottuk.
Megemlíteném, hogy a németeknél a környezetvédelmi nagyvárosi -de egyre szélesedő-zónákba történő behajtáshoz szükséges matricát én kinti rokonom segítségével intéztem: kiküldtem a forgalmi másolatát, de a kocsi gyári vásárlás számláját /másolatát/ is kérték, tehát az első tulajdonos esetében intézhető a gyakorlatban így, 5 Euró ellenében,levelező úton./Személyesen bármelyik TÜV állomáson is kiadják,ill. itthoni klubok is intézik./Pl.Stuttgart belvárosi főpályaudvar mögötti buszállomás parkolója ideális lakós leálló, de már csak a matricával. A bevezető sorok is saját, egyéni látásmódunkra kívántak utalni, természetesen, mindannyian másként közelítünk, figyelemmel olvassuk mások beszámolóit
mi is,abban a reményben kívánunk a kedves Olvasónak mielőbbi jó utat,hogy némi hasznosítható adalékkal mi is tudtunk szolgálni.
Te is küldd be képeidet és tapasztalataidat, hogy mások is olvashassák!
Információ
Kategória
Élménybeszámoló/útleírás Ország Dánia Németország |
|
Így értékelték a többiek: |
Mivel utazott? |
Események |
Hírlevél |
Fórum friss: |